Najpopularniejsze chwyty marketingowe w sklepach

Nie od dziś wiadomo, że sprzedawcy stosują szereg różnych “haczyków”, aby skłonić konsumentów do zakupu jak największej ilości towarów o jak największej sumarycznej wartości. Mistrzami w tej dziedzinie są z pewnością supermarkety. Chwyty te sprawiają, że często kupujemy więcej, sięgamy po produkty o wyższej cenie czy decydujemy się na zakup towaru, którego wcale nie chcieliśmy kupić.

Sprawia to, że w naszym portfelu jest co raz mniej pieniędzy. W tym artykule opiszemy wam kilka takich tricków supermarketów, które sprawią, że następnym razem ciężej będzie Ciebie skusić na niekoniecznie uczciwe promocje.

Aromamarketing

Jest to sposób stosowany od bardzo dawna i jest najbardziej lubiany przez właścicieli sklepów. Technika jest prosta – zapach, który roznosi się w sklepie musi być przyjemny oraz ma oddziaływać na naszą podświadomość. Dlatego sprzedawcy rozpylają w powietrzu aromat pierników, goździków czy ściętej choinki w okresie przedświątecznym. Na przykład zapach świeżego pieczywa sprawia, że pobudzają się nasze receptory i wywołuje odczucie głodu przez co do koszyka wkładamy więcej jedzenia niż planowaliśmy. Udowodniono, że przez przyjemny zapach kupujemy więcej co niestety odbija się na naszym budżecie.

Rozkład towarów na półkach

Produkty są celowo poukładane w sklepach w odpowiedni sposób. Te najczęściej kupowane produkty pierwszej potrzeby są najczęściej umiejscowione w miejscu oddalenia od wejścia do sklepu. Jest to spowodowane tym, że aby kupić mleko czy chleb musimy przejść przez cały sklep aby do tych produktów dotrzeć przez co po drodze spojrzymy na inne półki z produktami. Jest wtedy duża szansa na to, że klient podczas spaceru po markecie stwierdzi, że dany produkt może mu się przydać.

Pewnie zauważyłeś, że w twoim ulubionym sklepie do którego chodzisz bardzo często, co jakiś czas dokonuje się przeniesienia działu w inne miejsce. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do tego gdzie są produkty, których potrzebujemy i nie zwracamy uwagi na inne działy. W momencie, kiedy nieoczekiwanie nasz dział gdzieś się przeniesie, musimy go szukać po całym sklepie przez co w oczy może nam się rzucić kolejny produkt, który niekoniecznie jest nam potrzebny ale jednak go kupimy.

Zasada środkowej półki

Nie bez powodu istnieje stwierdzenie “towar z górnej półki”. Dziś stwierdzenie to jednak nie ma racji bytu, ponieważ te najdroższe i najbardziej luksusowe produkty są ustawiane na poziomie wzroku. Wszystkie inne towary wyżej czy niżej są zazwyczaj tańsze. Chwyt ten jest stosowany dlatego, ponieważ zmęczonemu klientowi po całym dniu pracy nie będzie chciało się szukać produktu po półkach tylko wybierze ten w zasięgu jego ręki. Dlatego warto czasem schylić się czy podnieść wzrok podczas naszych zakupów aby nie uszczuplać naszego portfela.

Nieuczciwe przeceny

Różnego rodzaje wyprzedaże, przeceny czy rabaty bardzo często zwracają nasze uwagi. Sprawiają, że chcąc kupić jedną koszulkę wychodzimy z dwoma innymi oraz spodniami, ponieważ była dobra okazja. I czasami opłacalne okazje się zdarzają jednak nie zawsze tak jest. Najbardziej możemy to zauważyć podczas Black Friday. Sprzedawcy specjalnie przed tym dniem podwyższają ceny swoich produktów aby następnie przecenić je na więcej %. Dzieje się tak również podczas zwykłych wyprzedaży. Dlatego powinniśmy śledzić na bieżąco ceny produktów, które nas interesują oraz porównywać je pomiędzy różnymi sieciami handlowymi.

Sprzedawcy przez cały czas szukają nowych chwytów marketingowych, żeby pozyskać nowych klientów. W zaplanowany sposób wpływają oni na naszą wyobraźnię oraz zmysły. Powinniśmy być na baczności aby bez problemu dopinać swój domowy budżet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *